דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הלחץ - מנוף להצלחה. 

מאת    [ 24/12/2008 ]

מילים במאמר: 1435   [ נצפה 3185 פעמים ]

הלחץ - מנוף להצלחה

באיזה מצב מגיעים להישגים גבוהים יותר? מתי נהיה פרודוקטיביים יותר בעמלנו?

בשעה שהאדם רגוע, שקט, נינוח או שמא דווקא הלחץ הוא המניע את כל הצמיחה שבחיינו?

היתכן שלחץ גופני, חשיבתי-שכלי או רגשי מועיל מאוד להתקדמות ולהתפתחות? אולי הלחץ מאיץ ומשפר את פעולתו של האדם???

כל אחד מאיתנו יודע כי חשיפה ללחץ מגדילה ומגבירה את כושר העבודה, ברור לנו כי הספורטאים מגיעים להישגים מרשימים ככל שהם נתונים יותר ללחץ וככל שתגובותיהם ללחץ נכונות וחכמות.בעולם של תחרות בכל מקצוע ובכל נושא, אנו מנצחים או מנוצחים, וכדי להצטיין ולהצליח עלינו להעמיק את יכולתנו להתמודד עם לחץ, ולהגביר את יכולתנו להגיב ללחץ בדרכים המאפשרות ניצול מרבי של הפוטנציאל הביצועי שבנו.

ככל שהינך מתעמק יותר בנושא הלחץ כמנוף להצלחה - ברור לחלוטין כי יש להתמודד עם הלחץ על פי תכנית אימונים מיוחדת בכדי ליישם הצלחה חשובה זו. ככל שהאימון מתקדם בשלבים כן הלחץ מועיל, ונפלא להגיע לכל יעד. הלחוץ הופך נחוש, לוחם טוב ואינטליגנטי יותר בהחלטותיו מידי יום ובמשך היום..

בתוכו של האדם הלחוץ מתגבשת רוח לחימה המביאה לשליטה איתנה וטובה יותר. ללחוץ נוסף ביטחון רב יותר והוא ממוקד יותר בעשייתו. ההרגל ללחץ הופך את האדם לעמוד בפני דרישות חדשות בעבודה, בבית, בקהילה ובמרב התחומים ומביאו לרמות גבוהות של איכות, בריאות ואושר.

עלינו להצטיין יותר ויותר כאשר כללי המשחק והסביבה משתנים ללא הרף, דורשים מאיתנו למצוא דרכים כדי להגיע להישגים גבוהים יותר, ולהשיג מטרות רבות מאוד. הדבר נכון בעולם העסקים ובעולם החינוך ובוודאי בספורט, במדע ובאומנות.

ברור לנו היטב כי הטכנולוגיות החדשניות בתחום התקשורת, לא מקילים עלינו ולא מוסיפים לנו שעות פנאי. הפלאפון,הפקס והמייל הפכו לגורמים דומיננטים בעולמינו המתקדם. אנו זמינים ללא הרף גם בנסיעה ובטיסה. ברור לנו שבעולם המתקדם והמתפתח היום , המצב יהא יותר ויותר לחוץ, הלחצים בעולמינו לא ייעלמו, הם יתגברו ויתחזקו, הלחץ הוא עובדת חיים ואף דרך חיים.

הדרך היחידה לשרוד ולהצליח אינה להפטר מהלחץ אלא להגדיל את היכולת להתמודד עימו. עלינו למצוא איזון חשיבתי, גופני ורגשי וכמו כל לימוד עלינו לתרגל היכולת להתמודד עם הלחץ.

עלינו ללמוד ביצוע, נחישות, אומץ, העזה, גמישות, כושר התאוששות,רגשות חיוביים, ביטחון, התמקדות, פתיחות, שלווה,פעילות מוחית הרמונית., תהליכי תיכנון ובקרה ללא הרף.

 

המחקר מוכיח כי אנשים לא יגיעו לרמות ביצוע גבוהות כאשר הם כועסים, מתוחים,פוחדים או מודאגים. דווקא אימון מיומנויות הכרחית לביצוע מעולה, המשולבת במוסיקה המעניקה תחושה של התרוממות רוח.

קיומם של אירועים נחמדים המטפלים בגוף ובנפש, בשכל וברגש משפרים מאוד את ההתמודדות, הלחץ מנתב אותנו למצוא אתגרים חכמים ויעילים. כאשר המוח, הגוף והרגש יימצאו באיזון אמיתי הרי הגמישות להגיע ממצב לחץ למצב התאוששות - תהיה איתנה יותר!

כאשר מחדירים פנימה לתוכנו את האמונה בעצמנו- כי נוכל להתמודד עם כל בעיה או לחץ, הרי נעמיק לאפיין תחושות של שלווה, ביטחון עצמי, אתגר, שפע אנרגיות חיוביות,רגיעה, יכולת ביצוע.

אפשר וניתן לקום בכל בוקר עם אותו יצר להצליח. קל יותר להתגבר על לחץ אם הינכם פועלים כחלק מצוות. דוגמא נפלאה של התמודדות מצוינת להגיע ליעדים רחוקים וגבוהים אם פועלים כקבוצה , עם חברים.

החברה יוצרת תחושה טובה יותר, עבודת צוות מוסיפה חכמה אך גם התמודדות מעולה עם לחצים.נמצא שאם הלחץ קיים בחבורה- הרי הלמידה איתנה יותר, השינויים מרחיקי לכת, היחס בין האנשים טוב,כבוד ניתן לזולת, ההקשבה יעילה, רוגע מצוי,קיימת גמישות מחשבתית ורגשית, קיימים פחות תלונות על כאבי ראש,על נדודי שינה ודכאונות. נמצא שחדר הכושר הפך מקום פופולארי שכן האימון בו הוא בחבורה.

קיימת בחבורה - מהפכה בסגנון, מהפכה המחזקת את כולם בעמידתם האיתנה מול אתגרים נוספים. ברור לנו כי החיים מקבלים משמעות גדולה יותר. נמצא במחקרים כי קיימות ארבע חולשות בהתמודדות עם לחץ: חוסר ביטחון, התגוננות, קשיחות וחוסר גמישות ופסימיות. אימון נכון וחכם הופך אותם לנקודות חוזק, ביטחון, פתיחות, גמישות ואופטימיות.

קיים צורך לשלב טיפול גם באינטליגנציה רגשית, הכרת רגשותינו, שליטה ברגשות, הנעה עצמית, זיהוי רגשות אצל הזולת וטיפול ברגשות.

אפשר ואפשר להפוך כל חשבתינו ועשייתנו לדרך מלאת אנרגיה, לאהוב אתגרים, לקיים מצב רוח יציב,לאהוב תחרות, לקבל מחויבות, להיות חברותי, אסרטיבי, להגביר הביטחון העצמי, האופטימיות ,המוטיבציה,עבודת צוות, לוקח סיכונים,כושר גופני, הומור, פתיחות, הקשבה, כישורי מנהיגות, הנעת אנשים, טיפוח העידוד,כושר הרגעה, נינוחות, אדם חברותי, רגיש לצרכי הזולת, מקשיב ,אינו כעוס, ממוקד, מקרין שלווה,ערנות והתמקדות, יצירתי, רגוע, שולט על מחשבותיו ורגשותיו.

חשוב מאוד לדעת כי בהתמודדות עם לחץ יש לשלוט היטב על הרגשות, כמנהיג, בעסקים או במוסד החינוכי השירות ללקוחות חשוב ביותר. השירות קשור ממש ברגשות, לעיתים מה שקובע הוא התחושה הרגשית המוענקת לאדם. אל לו לאדם הנתון ללחץ לברוח מאחריותו בתחום הרגשי. אסור שהרגשות יהיו כוזבים, מעושים או מלאכותיים. חובה לעורר רגש אמיתי, התלהבות, אמונה ושכנוע עצמי רק כך נוכל להניע אנשים נוספים עימנו. לרגש מימד חשוב מאוד בחישול האדם מול הלחץ.

 

אדם צריך לפתח רוח לחימה חזקה כדי להגשים את חלומותיו, להמשיך לחיות עם ערכים ואמונות. הקרב הקשה ביותר הוא מול עצמנו, מול פחדינו,מול האמונה העיוורת שבנו, אנו צריכים לעבוד על עצמנו - באשר ההתמודדות היא שלנו עם עצמנו אל מול העולם שממול. אנחנו בתוכנו צריכים למצוא את הפתרונות הנכונים.

לרוב, המעצורים בקידום נגרמים לנו בגללנו, ככל שהשליטה בעצמנו ובכוחנו תהיה גדולה יותר, נשכיל להצליח להתמודד טוב יותר עם הסביבה בתחרות ניצחית.

היינו, לא גורם הלחץ הוא הקובע אלא התגובה שלנו היא המתווה הנתיבים הנכונים להצלחה ולהתגברות על כל מכשול. הזעם, ההתפרצות ואובדן השליטה אינם מועילים, הם אויבינו הגדולים ביותר. הדברים שקורים לנו אינם קובעים, מה שקובע היא הדרך בה אנו מגיבים, היא הקובעת את העתיד, האופי ומארג החיים.

לאדם נורמלי יש צרכים, חשוב שכל התאוששות תתן סיפוק צרכים. אנשים בריאים מודעים לצרכיהם.

אסור שהלחץ ימנע מאיתנו מיצוי הדרכים - באשר הם הם מקור כושר היצירתיות..

כמו קריאה ,כתיבה, לימוד תורה, ביקור בחנות ספרים, צעידה נמרצת, תכנון מסיבה לחבר, זמן לארוחות, אהבת חברים משום "קנה לך חבר",ביקור במוזיאון,בגן חיות, האזנה למוסיקה, לשחק במשחקים,טיולים, השתתפות בקורסים, בהרצאות, בקונצרט, בתיאטרון ועוד...

ראוי ללמוד מאחרים, להיות קשובים, לאחרים ולעצמך, כך תזהה את הדרכים של עצמך טוב יותר. כל אחד יתאים הדרך לאופי שלו, תהליך הלמידה נמשך כל החיים, הקצו זמן לכל צורך ללא קפיצות דרך וללא התמכרות.

רקע מוסיקלי מאפשר אווירה נינוחה ושקטה המאפשרת חשיבה עמוקה ומנצחת. היא מפיגה מתח,מגבירה הביטחון העצמי,ההחלטיותוההתמקדות.

חוש ההומור אף הוא כלי נפלא לחשיבה במצבי לחץ, ההומור מסייע לגמישות ולפתיחות ובוודאי כלי יעיל לניהול צוות.

צחוק בריא הוא אירוע כימי רב עוצמה, בצחוק,בהומור - משתנים קצב הלב,לחץ הדם, טמפרטורת הגוף, גלי המוח ומתח השרירים. הצחוק בריא לגוף ולנפש, מותר מותר גם לצחוק על עצמך.

בלחץ רב מאוד ההומור מאלץ אותנו לחשיבה בהירה ויצירתית, שילוב זה הוא הקוד המנצח בחינוך ובעסקים.

אף כי העולם קשוח וקשה, הוא לא יהפוך עם הזמן לקל יותר, אנו חיים בלחץ,עלינו ללמוד לחיות בלחץ, לעבוד קשה, להתאמן איך לצחוק לחיות ולהנות. ברוח איתנה ניתן להשלים עבודה כפולה וביעילות גבוהה.

היה מי שצוטט משפט מרתק - "ההווה הוא הנקודה בה החיים מתרחשים...המציאות, "גן העדן" הוא המקום בו אני נמצא ברגע זה".

עלינו לטפח אנרגיות חיוביות ונכונות, רוח לחימה דורשת אנרגיה חזקה, בריאותנו, אושרנו, יכולתנו להגיע לביצועים טובים יותר תלויים ביכולתנו לגייס אנרגיה ולהשתמש בה בדרך יעילה. ההשתדלות להגיע לתוצרים מרביים לא פוגעת באושר, צריך להסתגל לכוחות שסביבנו ולנווטם כראוי.

 

הכרת החולשות ולקיחת האחריות לבניית תהליך שיפור ללא בריחה והתגוננות יועילו לנסוק מעלה. עלינו לקבל העובדה שכל יום הוא מאבק חדש להשגת שליטה,שליטה על תגובותינו כלפי עולם משתנה זה. יש כל הזמן לשפר היכולת להגיב על הכוחות המשפיעים עלינו, האינטליגנטיים והרגישים נבין טוב יותר את המדע של הביצוע האידיאלי. ראוי להעמיק באמונתנו , בהתלהבות ובאומץ - הכל קשור לאמונות ולערכים, יש להחדיר רוח לחימה כנגד הכניעה. בעולמינו כל הזמן תהליכי שינוי, יש להסתגל לכך ולהרגיש בנוח. ההסתגלות וההתמודדות השכלית והרגשית הן מילות מפתח בהצלחה.

חשוב לשלב ניצול זמן יעיל וחכם - הם יסיעו לנו לשנות, לצמוח, ליצור קשרים ולהטביע חותם. במהלך כל שינוי - חשוב לזכור גם את העבר וללמוד ממנו. במיוחד ללמוד מתוך עברו של עם, לנו היהודים יש מה ללמוד מעברינו. ככל שנזכור שרוח איתנה שוכנת בגוף חזק בחשיפה אל מול מצבי לחץ - נוכל טוב יותר לנצח בקרב אל מול חיים מרתקים.

טוב נעשה אם נתרגל עם עצמנו נוהל חיים שישמור על קצב תואם את הנעשה בעולם סביבנו - עולם עתיר לחץ. סדר וארגון של לוח זמנים הכולל: תחומי אכילה, שתיה, שינה, פעילות גופנית, בילוי בחיק המשפחה,, עיסוקים רוחניים,קריאה ,לימוד, קביעת עיתים לתורה הם הם שיגנו ויבטיחו לנו מיומנויות וכישורים להוביל את הלחץ לכיוונים הרצויים לנו.

ללא לחץ לא נוכל לעולם להגיע לרמות גבוהות של בריאות, אושר והישגים. האיזון הנכון שבין לחץ להתאוששות מאפשר זינוק נפלא, התפקוד הביצועי יהא טוב יותר אל מול לחץ אם תמיד נשלב בו את הרגש המתאים.

התשתית החשובה ביותר להתמודדות מול לחץ היא להחדיר בתוכנו את האהבה, האהבה ללחץ, הגורם שבעבודה יהיו הנאה ושמחה, במקום להפוך את העבודה לעבדות, הלחץ והחישול הנכון יובילו אותנו ליצירתיות ולתוצרים מעולים. דריכה במקום היא נסיגה לאחור, תנועה קדימה גורמת לנו להתחדשות תמידית, לשינוי,לצמיחה אישית וחברתית - והם מהות הניצחון.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב